BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, September 11, 2008

Persoalan ini sememangnya berlegar dalam pemikiran saya sejak bertahun lamanya. Untuk memajukan bangsa kita , pertama sekali kita perlu maju dan berjaya dalam bidang kita atau terpulang kepada takat skop kejayaan yang telah kita rangka. Masing-masing memahami erti kejayaan melalui persepsi sendiri. Tetapi , apakah untuk berjaya ini kita perlu mengorbankan identiti diri dan bangsa kita yang selama ini diterap dan diajar kepada kita oleh nenek moyang kita? Apakah perlu pengorbanan sedemikian?

Segelintir golongan profesional Melayu yang merasakan liberalisme dan meritokrasi adalah suatu perkara yang wajar adalah golongan yang terlalu mementingkan diri sendiri. Mereka sekarang boleh berpendirian begitu kerana mereka mempunyai keyakinan diri yang tinggi sekarang dan merasakan mereka boleh bersaing dengan bangsa-bangsa lain.
Tetapi terpikirkah mereka apa yang terjadi dengan jutaan orang Melayu lain yang masih tidak mempunyai keupayaan bersaing? Lupakah mereka bahawa mereka juga telah mencapai kemajuan ketahap sekarang adalah hasil daripada 'affirmative action plan' yang diperjuangkan oleh generasi lama UMNO dulu? Janganlah merasa terlalu angkuh dan jangan lupa rumput dibumi dikala memandang awan di langit.

Saya merasa sedih melihat bagaimana orang-orang Melayu terpinggir bukan sahaja di kampung-kampung malahan dibandar-bandar besar kita. Tidak habis jari ditangan kalau mahu dikira kedai atau perniagaan orang Melayu di dalam satu-satu bandar utama. Malah golongan ini tidak mampu untuk menyumbang atau bersaing dengan peniaga bukan Melayu. Mereka hanya pandai menulis tesis atau blog sahaja! ( Itupun di kedai internet milik bukan melayu )

Kalau melihat kemajuan Bandaraya Kuala Lumpur dan beberapa bandar di Malaysia ini pun saya merasakan tidak ada apa yang boleh dibanggakan dari segi pencapaian orang Melayu.
Orang-orang Melayu tidak akan menjadi lebih rugi dari bangsa-bangsa lain sekiranya keharmonian di dalam negara ini tergugat. Aset-aset orang-orang bukan Melayu lebih banyak berlipat ganda di bandar-bandar utama kita. Mereka haruslah cuba menjaga sensitiviti bangsa Melayu supaya keharmonian ini terus terjalin. Secara tidak langsung aset-aset mereka juga akan selamat. Mungkin itu lah juga yang difikir oleh pemimpin-pemimpin mereka dahulu ketika merundingkan tolak ansur diantara kaum.

Sebelum mereka mengambil kesempatan akibat dari kesilapan kita sendiri, kita haruslah mula menegaskan atau penceritaan semula tentang bangsa melayu amatlah perlu. Prinsip kita sama seperti prinsip nenek moyang kita dahulu semasa zaman kemerdekaan. Tiada perlu kita korbankan prinsip-prinsip kita yang walhal adalah benteng untuk kita terus hidup di tanah air kita sendiri. Tidak perlu kita bersandiwara cuma untuk menyenangkan hati orang-orang bukan melayu ini padahal mereka telah mengambil kesempatan dan menekan kita dari segi ekonomi dan sebagainya. Kita perlu kembali kepada asal dan biar mereka sedar tentang pentingnya menjaga hati kita orang melayu.

Sedarlah wahai melayu , bantu-membantulah dalam setiap perkara yang kita lakukan nescaya tiada ruang lagi untuk kita leka dan lalai serta dijadikan alat oleh bangsa lain untuk mengaut keuntungan di tanah air kita sendiri. Demi bangsa kita yang di tekan, kita akan lebih bersatu dan seiring menuju jalan yang lurus iaitu jalan yang diredhai Allah s.w.t. Bantulah bangsa kita sendiri. Amin Ya Rabbal Alamin.

0 Comments:

Post a Comment